رفتارهای غیر طبیعی در خوردن غذا با رژیم غذایی و نشانه های افسردگی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است

22 ژانویه 2019- تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای غیر طبیعی در خوردن غذا (Disordered eating behaviours) در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 با عوامل مختلف تغذیه ای و علائم افسردگی ارتباط دارد.

اصطلاح disordered eating  یا "خورد و خوراک مختل شده" به مجموعه‌ای از رفتارهای غیر طبیعی در خوردن غذا اطلاق می‌شود که در آن غذا خوردن به نحوی دچار اختلال می‌شود و می‌تواند منجر به الگوهای ناسالم تغذیه‌ای مانند رژیم‌های غذایی با محدودیت شدید، خوردن اجباری و نخوردن برخی از وعده‌های غذایی می‌شود. تفاوت بین خورد و خوراک مختل شده( disordered eating)  و اختلال در خورد و خوراک(eating disorder)  در شدت و فرکانس این رفتارها می باشد.

رفتارهای مختل شده ی تغذیه ای یاDEBs در حدود 200 نوجوان با متوسط سنی 14 سال که به طور متوسط ​​به مدت 7.5 سال با دیابت نوع 1 زندگی می کردند، مورد بررسی قرار گرفت.

کلمات کلید: چاقی، کیفیت ضعیف زندگی ، نظارت بسیار کم بر غلظت گلوکز و علائم افسردگی، از جمله عوامل مرتبط با آن بودند، که مورد بررسی قرار گرفتند.

هدف این تیم تحقیقاتی، متشکل از دانشمندان اسپانیایی و آمریکایی، بررسی وقوع DEBs در میان نوجوانان و مقایسه ویژگی های آنان بود. آنها از شرکت کنندگان و والدینشان خواستند تا اطلاعات جمعیت شناختی و داده های رژیم انسولین را در طول دوره مطالعه به محققان ارائه دهند.

از نوجوانان همچنین خواسته شد تا اطلاعات بیشتری در مورد عادت های خود در اندازه گیری قند خون، کیفیت زندگی و عادات غذاییشان به محققان ارائه دهند. یافته ها سپس بسته به آنچه که گزارش شده بود، طبقه بندی گردید.

محققان گفتند: 59 درصد از کسانی که در این مطالعه شرکت کردند دارای سطح پایینی از رفتارهای مختل شده ی تغذیه ای بودند، 26 درصد دارای سطح "متوسط" و 15 درصد نشانه هایی از "سطح بالایی از این رفتارها" را نشان دادند.

همچنین یک روند جنسیتی در میان داده ها مشاهده می شد که بیانگر وجود رفتارهای مختل شده ی تغذیه ای متوسط و سطح بالا در دختران بیش از پسران بود.

عوامل مرتبط با سطوح بالاتر DEBs، عبارت بودند از: کاهش تعداد دفعات اندازه گیری قند خون، کاهش کیفیت زندگی، علائم بیشتر افسردگی،HbA1c  بالاتر، اختلافات خانوادگی مربوط به دیابت.

هیچ ارتباطی بین DEBS بالا و سن، مدت زمان ابتلا به دیابت، نژاد، ساختار خانواده، رژیم انسولین یا دوز انسولین روزانه دیده نشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که شناسایی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای سطوح متوسط ​​و شدیدی از رفتارهای مختل شده ی تغذیه ای هستند، می تواند از پیشرفت اختلال در خوردن و بروز بیماری های شدید جلوگیری کند و این کار با هدایت حمایت ها و اقدامات مداخله ای به افراد نیازمند امکان پذیر است.

یافته های این تحقیق در مجله Diabetic Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/disordered-eating-linked-to-diet-and-depressive-symptoms-in-teenagers-with-type-1-diabetes-93627725.html